اسرار Spec Ops: The Line؛ تمام نکات مخفی شده در داخل این بازی
"گردآوری و ترجمه شده توسط پرهام آقاخانی"
Spec Ops: The Line به راستی یکی از مظلومترین عناوین تاریخ گیمینگ به شمار میرود؛ عنوانی که علیرغم تمام شایستگیها و روایت بی پروایش بر موضوع جنگ، دیده نشده و سپس به فراموشی سپرده شد. مدتها پیش در مورد این بازی و تاثیراتش در به چالش کشیدن مفهوم جنگ در دنیای سرگرمی به بحث کردن پرداختیم. اما اکنون میخواهیم که در مورد خود این بازی و رازهایش صحبت کنیم؛ رازهایی که خیلی راحت و در اولین بار انجام دادن این عنوان، به احتمال بسیار زیاد از قلم انداختهاید، ولی با دانستن آنها بهتر میتوانید که به توان اعضای استودیوی Yager در ساخت چنین روایت قدرتمندی پی ببرید.
هشدار: دقت داشته باشید که این مطلب، تمام اتفاقات مهم داستانی بازی را اسپویل میکند
1- صفحه اصلی بازی بعد از انجام هر مرحله، تغییر میکند و تک تیرانداز حاضر در آن هم به اقتضای شرایط محیط، تغییر مکان میدهد. در تمامی این صفحهها نیز اگر به اندازهی کافی صبر کنید، صدای پرههای هلیکوپتر را خواهید شنید.
در طول بازی، پرچم آمریکا همواره به صورت وارونه نمایش داده میشود. در قانون آمریکا، پرچم هیچگاه نباید در وضعیت وارونه به نمایش گذاشته شود "مگر برای نشان دادن پریشانی شدید در موارد خطرناک برای جان و مال". تنها شرایطی که پرچم به صورت وارونه نمایش داده نمیشود، زمانی است که بازیکن این عنوان را به پایان رسانده باشد. در این شرایط، پرچم به صورت معمولی و در شرایطی که به شدت پاره و نابود شده نمایش داده میشود که احتمالا به این اشاره دارد که اعضای جوخهی سی و سوم، از طریق مرگ دیگر در حالت پریشانی نیستند.
2- فایل صوتیای که از کنراد در این ویدئوی ابتدایی میبینید، تمام صحبتهای او را شامل نمیشود. شما میتوانید قبل از فعال سازی اولین کات سین گیم پلی (مشاهده کردن سرباز مردهی جوخهی سی و سوم)، به شنیدن کل آن بپردازید. پیام کلی عبارت است از:
"کلنل جان کنراد از ارتش ایالات متحده صحبت میکند. عملیات تخلیه سازی دبی به یک… شکست کامل منتهی شد. کاروان حدود 18 کیلومتر بیرون از دبی و پس از طوفان متوقف شد. تعداد کشتهها… بسیار زیاد است. ما داریم پیاده برمیگردیم."
3- عنبیهی چشمهای واکر در تمام مدت بازی، همانند شیشههای ترک خورده هستند.
4- پس از اولین کات سین گیم پلی، میتوانید شورشیان محلیای را که به شما شلیک میکنند را روی این RV ببینید. به نظر میرسد که آنها مردهاند.
بعد از فعال کردن کات سین بعدی، Lugo به زبان فارسی با آنها صحبت میکند. اما مسئله اینجاست که فارسی یک زبان متداول در دبی نیست و زبان رسمی این نقطه، عربی است. با این حال، فارسی (نوع دری آن) زبان رسمی کشور افغانستان است. کابل پایتخت افغانستان است؛ جایی که واکر زخمی شده و کنراد به نجات او پرداخته بود. پس به احتمال زیاد، این یکی از توهمات واکر است.
5- پس از اولین درگیریها با شورشیان، میتوانید چهرهی کنراد را روی این کامیون حمل آب که در سمت مخالف جان پناه دارای Turret قرار دارد، ببینید.
6- درست کنار موتور آسیب دیدهی هواپیما، میتوانید یک جسد را ببینید. اگر خوب به این جسد نگاه کنید، میتوانید ببینید که چهرهی او کاملا شبیه به واکر است.
7- در نقاطی خاص از بازی، واکر و گروهش صحنههای وحشتناکی (مثل سربازان کشته شدهی جوخهی سی و سوم) را مشاهده میکنند. در این لحظات، هر تصویری که از صورت انسانها در پس زمینه وجود داشته باشد، با چشمانی سیاه شده به نمایش در میآید. این موضوع میتواند یکی از نشانههای از پیش خبر دادن (Foreshadowing) لحظات استفاده از بمب فسفر سفید باشد؛ چون یکی از تاثیرات این بمب، چنین است.
8- درست پس از عبور از سربازان کشته شدهی جوخهی سی و سوم، میتوانید نقاشیهای کودکان را روی دیوار پیدا کنید. این نقاشیها، اوضاع هولناک زندگی در شرایط پس از طوفان دبی را نشان میدهند.
9- چهرهی کنراد در ابتدای مرحلهی The Edge بر روی این ساختمان نمایش داده میشود. چهرهی او بعدا در طول مرحله با یک تبلیغ برای سیرک تعویض میشود.
10- اگر شما قبل از رسیدن به این قسمت، دشمنان را به طور بی سر و صدا از پای در آورده باشید، میتوانید شاهد این باشید که فرماندهی آنها در حال گوش دادن به گزارش جمع آوری مردمی است که از آشیانه (The Nest) جمع آوری کردهاند. در این اسکرین شات، او در حال اشاره به یکی از متون انجیل است:
"Then Jesus said, “Father, forgive them, for they do not know what they are doing"
11- قبل از حملهی یکی از هلیکوپترهای جوخهی سی و سوم به Gould، چهرهی کنراد مجددا بر روی این تابلو قابل رویت است.
12- این گرافیتی احتمالا اشارهای دیگر به انجیل است:
"No one understands; no one seeks for God. All have turned aside; together they have become worthless; no one does good, not even one"
13- به نظر میرسد که این گرافیتی، اشارهای به شورشهای پاریس در سال 1968 باشد. یکی از شعارهای استفاده شده در طول این اعتراضها، sous le pave: la plage بود که به انگلیسی به صورت under the pavement: the beach ترجمه میشود. در آن زمان، دولت فرانسه دسترسی بسیاری از مردم به مکانهایی همانند دریاها که ملک عمومی محسوب میشود را محدود کرده بود. البته معنی این گرافیتی دقیقا برعکس شعار فوق است.
14- اصطلاح Willy Pete در واقع نامی دیگر برای فسفر سفید است. این مورد، بدون شک دارد به اتفاقات قریب الوقوع استفاده از بمب فسفر سفید در ناحیهی بعدی این مرحله و همچنین مرحلهی بعد، اشاره میکند.
15- در این دو منطقه میتوانید شاهد نمایش پرچم امارات متحدهی عربی باشید که کشوری است که دبی در آن قرار دارد. اینها تنها مناطقی در بازی هستند که میتوانید پرچم این کشور را در آن مشاهده کنید.
16- درست قبل از سکانس فسفر سفید، شما به یک درخت میرسید (سمت چپ تصویر) و هنگامی که از پلهها بالا بروید و سپس به سمت آن برگردید، متوجه میشوید که درخت مرده و تمام برگهایش ریختهاند (سمت راست تصویر).
17- در طول سکانس شلیک بمبهای فسفر سفید، میتوانید شاهد بازتاب چهرهی واکر بر روی صفحه باشید.
18- در حین کات سین تکان دهندهی پس از شلیک بمب فسفر سفید و پس از مشاهدهی اجساد مردم کشته شده، Lugo در حین گفتن جملهی "اینا همش تقصیر تو هست!" با انگشتش به سمت بازیکن اشاره کرده و او را مقصر میداند، نه واکر.
19- بعد از سکانسهای فسفر سفید و با رسیدن به یک سری از مانیتورها، میتوانید میبینید که جوخهی سی و سوم در حال بررسی حرکات گروه واکر بودهاند. روی مانیتورهای دیگر نیز میتوانید شاهد این باشید که واکر دچار توهم شده و بلاهایی که با دستوراتش بر سر مردم عادی آورده را در آنها میبیند.
20- بعد از رسیدن به اتاقی که افراد کنراد در آن سوزانده شدهاند، متوجه یک تابلوی حاوی لیستی از کشته شدگان در محیط میشوید. اگر خوب دقت کنید، میتوانید اسمهای Lugo و Adams را روی آن ببینید که مرگ آنها در پایان بازی را از پیش خبر میدهد.
21- بعد از این که از افراد سوزانده شدهی کنراد میگذرید، باید با طناب به سمت پایین بروید و در هنگام پایین رفتن، میتوانید بازتاب تصویر یک مرد به دار آویخته شده را در سمت چپ واکر مشاهده کنید. این بازتاب در سمتی قرار دارد که Lugo از آنجا پایین میآید و چون تصویرش از هیچ منبعی نشات نمیگیرد، خبر از سرنوشت ناگوار Lugo در انتهای بازی دارد.
22- وقتی زیر بزرگراه، در طوفان شن گرفتار میشوید، میتوانید برج کنراد را در دوردست ببینید که شمایلی مشابه توهمی که واکر بعد از سقوط هلیکوپترشان داشته، دارد. به نظر میرسد که درک واکر از این برج در هنگام وقوع طوفان شن، بر توهمات او تاثیر گذاشته است.
23- تصمیم شما دربارهی Briggs پس از نابود شدن آخرین منبع آب شهر، بر روی موارد مختلفی تاثیرگذار است. اگر به او شلیک کرده و او را بکشید، گرافیتی ظاهر شده در محیط به مانند سمت چپ تصویر خواهد بود. ولی اگر او را به حال خودش بگذارید تا زنده زنده در آتش بسوزد، گرافیتی به مانند سمت راست تصویر خواهد بود. همچنین با انتخاب مورد دوم و دور شدن از Briggs به حای مشاهدهی سوختن او، واکر جملهی "اگر تو هم بودی، همین کار رو میکردی" را به زبان میآورد.
24- تصمیم شما دربارهی Briggs، حتی بر طراحی محیط هم تاثیر گذار است. با ادامه دادن بازی، در صورت شلیک به Briggs شاهد مجسهها با شکل سمت بالای تصویر و در صورت گذاشتن او به حال خودش، شاهد تغییر آنها به ظاهر سمت پایین تصویر خواهید بود.
25- در داخل فروشگاه میتوانید مجسمهی یک شخصیت خیالی از یک بازی ویدئویی را مشاهده کنید. این کارکتر شباهت عجیبی به کارکتری دیگر از یک عنوان سوم شخص شناخته شدهی دیگر دارد.
26- تک تیراندازهایی که در ابتدای مرحلهی The Rooftop میکشید، در حال شمارش تعداد کشتههای خودشان بودهاند و میتوانید نتایج آن را روی یکی از تابلوها بیابید.
27- این جمله از Radioman در واقع یک عبارت ذکر شده توسط شخصیت Rorschach در کمیکهای Watchmen است. سپس او شروع به خواندن شعر Nowhere to Run از Martha and The Vandellas میکند:
"Nowhere to run to, baby, nowhere to hide
Got nowhere to run to, baby, nowhere to hide
It's not love, I'm a running from
It's the heartbreak I know will come"
28- بعد از سقوط هلی کوپتر، میتوانید شاهد دیواری باشید که سربازان جوخهی سی و سوم از آن برای شمردن تعداد کشتههایشان استفاده کردهاند. هرچند که این بار یک سری از این افراد نیز خودشان کشته شدهاند.
29- هنگامی که به انتهای مرحلهی The Bridge میرسید، با یک دشمن زره پوش مواجه خواهید شد که ظاهری شبیه به Lugo دارد. اگر در این قسمت کشته شوید، یک صفحهی لودینگ متفاوت انتظارتان را میکشد: یک صحنهی در حال Flicker (مداوما پدیدار و غیب شدن) که سرنوشت آن مردم بیگناهی که با فسفر سفید کشته شدند را نشان میدهد. صدای یک زن که در حال خواندن آهنگ Twinkle Twinkle Little Star است نیز در پس زمینهی تصویر شنیده میشود. وقتی که دوباره به جریان بازی برمیگردید، واکر سرش را به صورتی که انگار تازه از خواب بیدار شده باشد، به اطراف تکان میدهد و آن دشمن خاص هم مجددا پدیدار نمیشود.
30- در قسمتهایی از رویارویی نهایی واکر با کنراد، میتوانید شاهد این باشید که لبهای واکر در حین صحبتهای کنراد، در حال حرکت کردن است؛ نشانهای دیگر بر توهمات او.
31- در Epilogue بازی میتوانید شاهد این باشید که واکر، ژاکت کنراد را برای خودش برداشته و به تن کرده است. این مورد به این معنی است که او اکنون به کنرادی دیگر تبدیل شده است؛ چیزی کاملا در تطابق با پایان منابع الهام این عنوان ("اینک آخرالزمان" اثر فرانسیس فورد کاپولا و "قلب تاریکی" اثر جوزف کنراد)
برخی از اسرار تکمیلی در مورد بازی:
– واکر و اعضای تیمش در طول بازی، به مرور خشنتر و مضطربتر میشوند. این تغییرات در قالب دیالوگها و شدت خشونت Executionها به مخاطب نشان داده شده و در سه مرحله به تدریج افزایش پیدا میکنند: ابتدای بازی، بعد از سکانسهای فسفر سفید در Chapter 8 و بعد از سقوط هلی کوپتر در ابتدای Chapter 13.
– هر وقت که بازی در حال یک انتقال معمولی از صحنههای سینماتیک به گیم پلی است، صفحه محو شده و به رنگ مشکی میگراید. ولی در شرایطی که واکر در حالت توهم قرار دارد یا در حال فریب دادن خودش است، صفحه محو شده و به رنگ سفید میگراید. به عنوان مثال، در یکی از پایانهای بازی که واکر به آمریکا برمیگردد، صفحه به رنگ سفید در میآید.
– وقتی یک نارنجک چسبنده را به یک سرباز متصل کنید، این احتمال وجود دارد که آنها به سمت یکی از همراهانشان بدوند و او را در آغوش بگیرند که همین، باعث کشته شدن هر دوی آنها میشود. آنها همچنین ممکن است اغلب فریاد بزنند که دوست ندارند بمیرند.
– هنگامی که AI اقدام به پرتاب نارنجک میکند، آنها در واقع پرت نمیشوند. چنانچه انیمیشن پرتاب به اتمام برسد، نارنجک بر روی هوا Spawn میشود و در صورتی که آنها در طول انیمیشن پرتاب کشته شوند، نارنجک بر روی زمین Spawn میشود.
– در طول بازی، شما همواره مراحل را در ارتفاعی کمتر از آنچه که آنها را شروع کرده بودید، به پایان میرسانید. ممکن است در مواقعی به صعود به سمت ارتفاعات بپردازید، ولی تمام مراحل به جز مرحلهی آخر، همیشه با پایین رفتن واکر به اتمام میرسند. این یعنی شما مداوما در حال سقوط هستید.
– هر چقدر بیشتر در بازی پیشروی کنید، صفحات لودینگ بازی بیشتر و بیشتر اقدامات شما را مورد سوال قرار داده و حتی در موردتان قضاوت میکنند.